Kartellisoitunut ruokakauppa syö Suomen ostovoimaa – mutta vain jos annat sen

temotek_abc_kiiminki-1

Kuvittele entinen neuvostomaa, jossa päivittäistavarakaupasta 80% keskittyy kahdelle suurimmalle toimijalle, jotka valta-asemansa turvin pitävät identtisiä ehtoja. Jos joku haluaa myydä jotain, se pitää myydä heidän kauttaan pilkkahintaan. Ja jos joku haluaa ostaa jotain, se pitää ostaa heidän kauttaan ylihintaan. Samaan aikaan esimerkiksi pääkaupungin hallituksen viidestätoista poliitikosta kaksitoista kuuluu myös tämän kartellin hallitukseen. Poliitikot ja heidän perheensä saavat kartellilta etuja ja alennukset, ja kuin sattumalta kartelli saa kaupungin parhailta paikoilta julkisten palveluiden läheisyydestä omat toimitilansa. Korruptiotahan se on. Kyseinen maa on kuitenkin Suomi, ja kartelli on S- ja K-ryhmien muodostama duopoli.

S-ryhmällä on palveluksessaan 500 kunnallispoliitikkoa. Numeroina tämä tarkoittaa sitä, että Suomessa on Euroopan neljänneksi kalleinta ruokaa, ja Suomea edellä olevat pohjoismaat ovat sitä lähinnä siksi, että eurolla menee huonosti suhteessa muihin valuuttoihin. Suomessa ruuan hinta kuluttajalle on noin 10% enemmän kuin yleiset kuluttajahinnat. Hyvin ei mene ruuan tuottajillakaan, vaan kaupan osuus tuotteen hinnasta on 37% enemmän kuin esimerkiksi Ruotsissa ja Tanskassa. Niin ja keskimäärin muualla Euroopassa kolmen, ei kahden, suurimman kaupan yhteinen osuus on vain 40%. No miksi asia on näin, ja mitä sille voi tehdä?

Missään muualla maailmassa ei ruokaa mainosteta niin paljoa kuin Suomessa. Joka ainoa päivä suurimmat mediat ilmoittavat, millä hinnalla duopolista tänään saa banaania. Onko se todella tarpeellista? Duopoli on kuitenkin tällaisenaan merkittävä osa valtamedian tulonmuodostusta, joten voidaankin kysyä, että laskeeko se median motivaatiota purra kättä, joka sitä ruokkii?

Uusia merkittäviä kilpailijoita ei päivittäistavarakaupan alalle pääse, koska kaavoitus. Suomessa poliitikot saavat päättää, mitä rakennetaan, ja mihin rakennetaan, ja heidän mielipiteensä on selvä. Lidl on toistuvasti valittanut, ettei tämä saa Suomesta liiketilaa. Esimerkiksi kauppakeskus Isoon Omenaan kaavoitettiin paikat vain S- ja K-ryhmälle. Koska sinä olet viimeksi nähnyt Lidliä keskustassa mukavasti kävelymatkan varrella? Tai Alkon vieressä?

Syy, miksi miksi pienten kauppojen on hankala kilpailla suuria ketjuja vastaan, on sääntely. Ylitiukkaan sääntelyyn mukautuminen vaatii aina resursseja, oli se henkilöstöä, rahaa tai tietotaitoa, ja uutta sääntelyä tulee joka vuosi lisää tuhansia sivuja. Tiesitkö sinä, että koiran ruuaksi tulevaa lihaa pitää käsitellä eri tiloissa kuin ihmisen ruuaksi tulevaa lihaa, vaikka ainoa ero olisi käyttötarkoituksessa? Roslundin pieni lihakauppa ei tiennyt, ja menetti luvat. Yksityisen kaupan pitäminen on jatkuvaa taistelua, mutta se ei ole taistelua asiakkaista, vaan se on taistelua oikeudesta pysyä auki.

Mikäli haluat tehdä jotain tälle korruptiolle, äänestä lompakollasi sitä vastaan, ja asioi jossain muualla kuin duopolissa, esimerkiksi Lidlissä. Se on kannattavaa täysin itsekkäistä syistä, koska Lidl on YLE :n tutkimuksen mukaan noin 16% duopolia halvempi, ja sen elintarvikkeet ovat pitkälti samoja elintarvikkeita kuin muissakin kaupoissa – vain brändättynä Lidlin omiksi tuotemerkeiksi. Eikä Lidlissä ole käytössä jonoja hidastavia bonus-kortteja, joidenka nimellinen etu tavalliselle yksin elävälle ihmiselle tuskin nousee yli kahden prosentin.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s