Millainen on huomisen moraali?

Slide1427

Oletko koskaan miettinyt, missä määrin moraalisi perustuu kulttuurillisiin käsityksiin? Jos olet, olet varmasti pohtinut, kuinka hölmöjä käsityksiä ihmisillä oli aiemmin. Mutta oletko koskaan kysynyt itseltäsi, että mitä sellaisia käsityksiä oikeasta ja väärästä sinulla on, jotka voitaisiin tulevaisuudessa nähdä vanhanaikaisena tai jopa brutaalina? Tässä tekstissä aion esittää, että moraalilla on selkeä suunta, vapaus, johon se on liikkunut sitten 1700-luvun valistusajan. Lisäksi aion hakea pari esimerkkiä tästä edistyksestä historian varrelta, ja pohtia hieman sen tulevaisuutta.

Vuonna 1776 tapahtui jotain, mitä ihmiskunnan historiassa ei ollut tapahtunut koskaan aiemmin. Sen sijaan että valtio olisi syntynyt oikukkaan despootin Napoleon-kompleksista, syntyi valtio filosofiasta. Valtio, jonka tarkoitus ei ollut tehdä ihmisistä verolehmiä taas yhdelle aatelisperheelle, vaan jonka tarkoitus oli tehdä ihmisistä vapaita. Syntyi Amerikan Yhdysvallat, jonka itsenäisyysjulistukseen kirjoitettiin: “All men are created equal”. Yhdysvallat olivat valistusajan filosofian tuote, joka luotiin sen älyllisen perinnön päälle, johon meidänkin länsimainen moraalimme perustuu. Mutta koska elettiin 1700-lukua, on helppo ivallisesti kohauttaa olkiaan tälle yritykselle. Kaikki ihmiset ovat luotuja tasa-arvoisiksi – paitsi mustat olivat tietenkin luotuja orjiksi.

Orjuutta perusteltiin kuitenkin monin eri keinoin: Orjuus oli aina ollut olemassa, ja jokainen yhteiskunta maan päällä käytti hyväkseen orjuutta. Koko talous perustui orjuuteen. Orjuuden poistaminen nähtiin yksinkertaisesti kaikilla mittareilla utopistisena haihatteluna. Toisaalta jotkut ajattelivat orjien parasta todeten, etteivät orjat selviytyisi ilman omistajiaan, tai jos selviytyisivät, niin he eläisivät sellaisessa puutteessa ja kurjuudessa, ettei se olisi ihmisarvoista elämää. Ja jotkut kyynisimmät ihmiset totesivat, ettei orjia voisi vapauttaa, koska he varastaisivat, raiskaisivat, ja olisivat vaaraksi. Miten maailman valistuneimmat filosofit ja poliitikot olivat niin sokeita kaksinaismoralismilleen?

Ihmisten moraalikäsitykset ovat kuitenkin historian saatossa eläneet hyvin paljon. Esimerkiksi aikaisemmin keskiajalla ihmisiä oli tapana sahata ja repiä kappaleiksi keskustoreilla uhrittomista rikoksista, asioista jotka meillä eivät enää edes ole rikoksia. Esimerkkinä aviorikos ja tietenkin uskonnolliset rikkeet. Näihin näytöksiin perheet sitten menivät säännöllisesti yhdessä viihtymään. Mutta kyseessä ei ollut ainoastaan viihde, vaan valistuneiden ajattelijoiden konsensus oli, että ihmisten julkinen kiduttaminen oli täysin välttämätöntä yleisen kurin ylläpitämiseksi. Ellei ihmisiä kidutettu, yhteiskunta ei olisi voinut ylläpitää sivistykseen vaadittavaa järjestystä. Ihmisten julkinen silpominen ja siitä seuraava pelote olivat jokaisen järkevän ihmisen mielestä pitkään vähintäänkin pakollinen yhteiskunnallinen paha.

Valistusajan ihmisoikeusajatusten levitessä ja vaikuttaessa kaikkialle, ja järjen korostuminen ajattelussa mystiikan tai tapojen sijaan, ihmiskunta lähti kuitenkin tasaisesti liikkumaan kohti yhä vapaampaa maailmaa. Julkisia kidutusjuhlia alettiin pitämään itsestään selvästi barbaarisena reliikkinä pimeältä ajalta. Sitten 1800-luvulla herrasmiesten pistoolikaksintaisteluille alettiin ihailun sijaan lähinnä hihittämään tai pyörittelemään silmiään. Myös orjuus alettiin ennenpitkää kyseenalaistamaan, ja kun vuonna 1948 toisen maailmansodan jälkeen Yhdistyneet Kansakunnat julkaisivat ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen, oli orjuus jo lopetettu koko sivistyneessä maailmassa.

Mutta voisiko olla, että omat moraalikäsityksemme olisivat tulevaisuuden ihmiselle tasan yhtä koomisia ja vanhanaikaisia, kuin mitä Yhdysvaltojen perustajaisien näkemykset ovat nyt meille? Tuntuisi naiivilta olettaa tämän historian valossa, että toisin kuin kaikki muu, meidän moraalimme on saavuttanut lakipisteensä, josta ei voi enää mihinkään liikkua. Mutta jos se voi tästä johonkin vielä kehittyä, mihin? Tässä pari mahdollista vaihtoehtoa: Huumausainerikos voidaan nähdä tulevaisuudessa uskonnollisiin rikkeisiin verrattavana syntinä, josta ei ole järkeä rangaista; asevelvollisuus voidaan nähdä vain yhtenä viimeisistä orjuuden muodoista; lapsien satuttaminen perustuen kasvatukseen tai järjestykseen voidaan nähdä yhtä järjettömänä ajatusketjuna kuin keskiajalla aikuisten kiduttaminen samoista syistä; ja eläinten oikeudet voivat korostua tulevaisuudessa niinkin paljon, että niiden tappaminen ravinnoksi nähdään yksinkertaisesti alkukantaisena.

Yhdysvaltojen perustuslaissa todettiin “All men are created equal”, mutta musta mies kuului valkoiselle miehelle. Meidän ihmisoikeusjulistuksessamme todetaan: “All human beings are born free…no distinction shall be made on the basis of the political, jurisdictional or institutional status of the country or territory to which a person belongs”. Olemme siis vapaita, mutta kuulumme valtiolle. Siinäpä on ihmisille vielä joskus naurettavaa. Tai ehkä ei. Kuka tietää.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s